Etikk i pedagogisk praksis og veiledning

Etikk er en av grunnsteinene i pedagogisk praksis og veiledning, hvor våre valg og handlinger kan ha innvirkning på menneskers liv og utvikling. Hvordan kan vi som pedagoger og veiledere balansere hensynet til individet med ansvaret for fellesskapet? Hvordan sikrer vi at vår praksis er rettferdig, inkluderende og basert på respekt?
Publisert: 22.01.2025
Oppdatert: 22.10.2025
Tid: 20 min
Etikk er en filosofisk disiplin som i sin kjerne handler om hvordan vi bør leve, og omfatter både livsprinsipper, idealer og hvordan disse kan tilpasses ulike livssituasjoner (Johannessen et al., 2010, s. 289). I praksis innebærer dette å utforske en rekkemoralske idealer for å finne ut hvilke som er mest hensiktsmessige å etterleve. I denne korte presentasjon om etikk i pedagogisk praksis og veiledning får man en innføring i fagfeltet. Dette er et godt grunnlag for det videre arbeidet med etikk i profesjonsutøvelsen. I denne videoen ser vi nærmere på dette med etiske hensyn, prinsipper og dilemmaer som preger arbeidet med barn, unge og voksne med særskilte behov, samt hvordan vi som profesjonsutøvere kan utvikle et bevisst forhold til våre etiske valg.

Referanseliste

Eide, H., & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Eide, S. B., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., & Aasland, D. G. (2020). Til den andres beste: En bok om veiledningens etikk (2. utg.). Gyldendal.

Hesselberg, F., & Tetzchner, S. V. (2016). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Gyldendal akademisk.

Johannessen, E., Vedeler, L., & Kokkersvold, E. (2010). Rådgivning: Tradisjoner, teoretiske perspektiver og praksis (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen!: Etikk i arbeid (3. utg.). Universitetsforlaget.

Kversøy, K. S., & Alhassan, A.-R. K. (2021). Etikk: En praktisk vinkling: en verktøykasse med ni perspektiver (3. utg.). Fagbokforlaget.  

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del—Verdier og prinsipper for grunnopplæringen (Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/  

Lingås, L. G. (2019). Etikk for pedagoger (3. utg.). Gyldendal.

Løgstrup, K. E. (2000). Den etiske fordring. Cappelen damm.

Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Opplæringslova. (2023). Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (LOV-2023-06-09-30). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30