Navigasjonshjulet er et etisk verktøy utviklet av filosofene Øyvind Kvalnesog Einar Øverenget, designet for å hjelpe enkeltpersoner og organisasjoner medå ta reflekterte og ansvarlige beslutninger. Hjulet legger til rette for ensystematisk vurdering av ulike aspekter ved en beslutning, inkludert lovverk,etikk, moral og sosiale konsekvenser. Dette verktøyet brukes spesielt isituasjoner hvor valg og handlinger kan ha vidtrekkende effekter, og hjelpermed å avveie både kortsiktige og langsiktige konsekvenser.
Etikkens kjerne er på mange måter å reflektere over vanskelige valg og dilemmaer – på grunnlag av verdier. Man skal altså benytte etikken som et verktøy for begrunnelse. Det finnes flere modeller for å analysere situasjoner og moralske sider ved det man holder på med. Etisk refleksjon er nødvendig for å bevisstgjøre oss på hvilke verdier som styrer våre handlinger, unngå likegyldighet i møte med vanskelige situasjoner, og bidra til å rydde opp i etiske dilemmaer. Gjennom etisk refleksjon kan vi bedre forstå hvordan våre verdier påvirker våre valg og handlinger, og dermed handle mer ansvarlig og reflektert i ulike sammenhenger.
Navigasjonshjulet
Pedagoger, spesialpedagoger og veiledere jobber ofte verdibasert, både på individ- og systemnivå. Kanskje vi kan bruke navigasjonshjulet for å snakke om det spesialpedagogiske tilbudet og opplegget.
Øvelsen med navigasjonshjulet er å anvende etikken som et verktøy for å reflektere og begrunne valg vi tar i vanskelige situasjoner. Hver dimensjon i modellen inneholder ulike perspektiver man bør ta hensyn til når man står overfor en vanskelig situasjon.
Refleksjon i profesjonsfellesskapet
Hvordan kan dette temaet tas i bruk ved din skole eller barnehage? Reflekter gjerne sammen med kollegaer om hvordan perspektivene kan bidra til å utvikle praksis og skape et mer inkluderende læringsmiljø. Du kan dele siden med knappene under.
Hvilke perspektiver er viktig for oss å ha med i arbeidet med navigasjonshjulet?
Hvordan kan vi bruke navigasjonshjulet i videreutviklingen av vår praksis?