Hvordan vi håndterer informasjon om barn og elever sier mye om oss som profesjonsutøvere. I barnehage og skole er taushetsplikt og personvern ikke bare juridiske krav – de er en del av vår profesjonsetiske kjerne. På denne siden får du en innføring i hvordan lovverk og etikk sammen danner grunnlaget for å beskytte barn og elevers integritet, både i arbeidshverdagen og når du deler erfaringer som student.
Som ansatt i barnehage eller skole – og som student ved en videreutdanning – forvalter du et stort ansvar for barns og elevers personvern. Barn, foresatte og kollegaer skal kunne ha tillit til at personlige opplysninger behandles med respekt, omsorg og i tråd med gjeldende lover og yrkesetiske prinsipper. Dette ansvaret gjelder ikke bare i arbeidshverdagen som profesjonsutøver, men strekker seg også utover arbeidstid og arbeidsforhold. Det omfatter dessuten situasjoner der du deler erfaringer i studiesammenheng.
Personvern handler om retten til å bestemme over egne opplysninger og å være beskyttet mot unødvendig innsyn. I pedagogisk praksis betyr dette at opplysninger om barns helse, læring, atferd, familiesituasjon eller andre personlige forhold kun skal behandles når det finnes et lovlig grunnlag, og at de oppbevares og deles på en sikker måte. Denne retten er forankret i både norsk lovgivning – som Grunnloven § 102 og personopplysningsloven (2018) – og internasjonale konvensjoner. For å sikre at personvernet ivaretas i praksis, er taushetsplikten et sentralt virkemiddel. Taushetsplikten, som er nedfelt i blant annet forvaltningsloven (1967), barnehageloven (2005) og opplæringsloven (2023), pålegger profesjonsutøvere å hindre at opplysninger om barns personlige forhold deles med uvedkommende, enten muntlig, skriftlig eller digitalt. Med andre ord er taushetsplikten en konkret forpliktelse som omsetter personvernets prinsipper til handling. Denne plikten gjelder også etter avsluttet arbeidsforhold, men kan i enkelte tilfeller vike for andre hensyn – særlig barnets sikkerhet og omsorg. Du kan lese mer om dette lovverket lengre nede på siden.
Som profesjonsutøvere er det vårt ansvar å kjenne til lovverket og de yrkesetiske retningslinjene som legger grunnlaget for hvordan vi opptrer. I mange situasjoner kan dette være avgjørende for barna, elevene og familiene vi arbeider for. I denne serien på tre videoforelesninger presenteres ulike aspekter ved profesjonens taushetsplikt og vårt ansvar. Hver video avsluttes med refleksjonsspørsmål som hjelper deg å koble temaene til din egen praksis og yrkesutøvelse.
Hva er taushetsplikt og personvern?
I denne videoen får du en introduksjon til hva taushetsplikt og personvern innebærer i pedagogisk arbeid. Vi ser på hvordan lovverket setter rammene, og hvordan profesjonsetikk og faglig skjønn hjelper oss å handle klokt og forsvarlig i praksis.
Refleksjonsspørsmål
Hvordan vil du forklare forskjellen mellom taushetsplikt og personvern til en ny kollega? Tenk tilbake på din egen praksis – har du opplevd situasjoner der taushetsplikten har vært utfordrende å forholde seg til? Hva gjorde du? Hvordan kan profesjonsetikk hjelpe deg i situasjoner der lovverket ikke gir et helt tydelig svar?
Når taushetsplikten må vike
Her ser vi nærmere på meldeplikten og opplysningsplikten – situasjoner der du har plikt til å dele opplysninger, selv om de er taushetsbelagte. Vi snakker om terskelen «grunn til å tro» og hvordan du kan være forberedt på å handle raskt og riktig.
Refleksjonsspørsmål
Hvilke konsekvenser kan det få for barn, elever eller foresatte dersom du ikke følger taushetsplikten? «Grunn til å tro» er et sentralt begrep i meldeplikten. Hva legger du i det, og hvordan kan du vurdere når terskelen er nådd? Hvordan kan du forberede deg på å handle raskt og riktig dersom du mistenker at et barn lever under skadelige forhold?
Å dele erfaringer uten å bryte taushetsplikten
I denne videoen får du konkrete retningslinjer for hvordan du kan dele erfaringer fra praksis i studier, faglige fora og profesjonsfellesskapet uten å bryte taushetsplikten. Vi ser på anonymisering, profesjonelt skjønn og balansen mellom refleksjon og personvern.
Refleksjonsspørsmål
Hvilke grep kan du ta for å anonymisere opplysninger slik at ingen kan gjenkjenne barnet eller eleven det gjelder? Tenk på et eksempel fra din egen praksis du kunne delt i en faglig sammenheng. Hvordan ville du tilpasset det for å ivareta taushetsplikten? Hva mener du er den største utfordringen med å balansere faglig refleksjon og hensynet til personvern?
Lovverket
Barnehage - Sentrale lover og regler
Denne oversikten gjelder for ansatte i barnehager, både offentlige og private. Paragrafene omhandler taushetsplikt, opplysningsplikt, behandling av personopplysninger og samarbeid med andre instanser. Reglene gjelder uavhengig av om du er pedagogisk leder, assistent eller har en annen rolle.
Barnehageloven § 44. Taushetsplikt Ansatte i barnehagen har taushetsplikt om personlige opplysninger de får kjennskap til gjennom arbeidet. Dette omfatter blant annet helseopplysninger, familieforhold og barnets atferd. Taushetsplikten gjelder også etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Barnehageloven § 46. Opplysningsplikt til barnevernet Som ansatt i barnehagen har du plikt til å melde fra til barneverntjenesten dersom du er bekymret for barnets omsorgssituasjon eller sikkerhet. Denne plikten gjelder for alle ansatte, uansett rolle, og går foran taushetsplikten. Plikten til å melde fra til barneverntjenesten utløses når det er grunn til å tro at:
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer til undersøkelse eller behandling
et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel
Meldingen skal sendes uten ugrunnet opphold når vilkårene i barnehageloven § 46 er oppfylt. Opplysningsplikten gjelder også når barneverntjenesten ber om opplysninger etter pålegg, jf. barnevernsloven § 13-4.
Forvaltningsloven § 13. Taushetsplikt Denne loven gjelder for alle ansatte i forvaltningen, inkludert barnehager, og forbyr å dele personlige opplysninger om barn, foresatte eller kollegaer med uvedkommende. Taushetsplikten gjelder både i og utenfor arbeidstid, og også etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Personopplysningsloven (GDPR) Regulerer hvordan barnehagen kan samle inn, lagre, bruke og dele personopplysninger om barn og foresatte. Loven stiller strenge krav til informasjonssikkerhet og til at opplysninger bare brukes til det formålet de er samlet inn for. Oppbevar opplysninger sikkert – fysisk og digitalt. Benytt passord, og låsbare skap med nøkkel. Dette er et punkt som undersøkes spesifikt ved tilsyn.
Denne oversikten gjelder for ansatte i grunnskolen, videregående skole og voksenopplæring. Opplæringsloven gjelder for alle disse utdanningsnivåene. For § 24-3 om opplysningsplikt til barnevernet er det viktig å merke seg at plikten gjelder for alle elever under 18 år, også i videregående opplæring og voksenopplæring. De øvrige bestemmelsene om taushetsplikt og behandling av personopplysninger gjelder for alle, uavhengig av alder.
Opplæringsloven § 24-1. Samarbeid og samordning Skolen skal samarbeide med andre tjenester og instanser for å sikre at eleven får et helhetlig og godt tilbud. Dette kan innebære deling av nødvendige personopplysninger når loven gir adgang til det.
Opplæringsloven § 24-1. Samarbeid og samordning Skolen skal samarbeide med andre tjenester og instanser for å sikre at eleven får et helhetlig og godt tilbud. Dette kan innebære deling av nødvendige personopplysninger når loven gir adgang til det.
Opplæringsloven § 24-2. Opplysninger til helse- og omsorgstjenesten og sosialtjenesten Skolen har plikt til å gi relevante opplysninger til helse- og omsorgstjenesten eller sosialtjenesten når det er nødvendig for å forebygge skade eller sikre eleven nødvendig oppfølging.
Opplæringsloven § 24-3. Plikt til å melde frå til barnevernet Som ansatt i grunnskolen har du plikt til å melde fra til barneverntjenesten dersom du er bekymret for en elevs omsorgssituasjon eller sikkerhet. Denne plikten gjelder for alle ansatte, uansett rolle, og går foran taushetsplikten. Plikten utløses når det er grunn til å tro at:
barnet blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt
barnet har en livstruende eller alvorlig sykdom eller skade som ikke følges opp med behandling
barnet har funksjonsnedsettelse eller særskilte hjelpebehov som ikke dekkes
barnet viser alvorlige atferdsvansker, som gjentatt kriminalitet eller rusmisbruk
barnet er, eller står i fare for å bli, utnyttet til menneskehandel
Meldingen skal sendes uten ugrunnet opphold når vilkårene i opplæringsloven § 24-3 er oppfylt. Opplysningsplikten gjelder også når barneverntjenesten ber om opplysninger etter pålegg, jf. barnevernsloven § 13-4. I videregående opplæring og voksenopplæring gjelder meldeplikten kun for elever/deltakere under 18 år.
Forvaltningsloven § 13. Taushetsplikt Denne loven gjelder for alle ansatte i skolen og forbyr å dele personlige opplysninger om elever, foresatte eller kollegaer med uvedkommende. Taushetsplikten gjelder både i og utenfor arbeidstid, og også etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Krav til sikker oppbevaring av opplysninger følger av personopplysningsloven (GDPR) – se eget punkt i menyen.
Personopplysningsloven (GDPR) Regulerer hvordan skolen kan samle inn, lagre, bruke og dele personopplysninger om elever og foresatte. Loven stiller strenge krav til informasjonssikkerhet og til at opplysninger bare brukes til det formålet de er samlet inn for. Oppbevar opplysninger sikkert – fysisk og digitalt. Benytt passord, og låsbare skap med nøkkel. Dette er et punkt som undersøkes spesifikt ved tilsyn.
Beskrivelse Personopplysningsloven regulerer hvordan personopplysninger skal samles inn, lagres, brukes og slettes – både i digitale og papirbaserte systemer. Som ansatt i barnehage eller skole har du ansvar for å sikre at opplysninger om barn, foresatte og kollegaer behandles i tråd med lovverket. Dette innebærer blant annet at opplysningene skal være relevante, korrekte og ikke lagres lenger enn nødvendig.
Nøkkelprinsipper (jf. personopplysningsloven § 1, § 11 og GDPR artikkel 5):
Opplysningene skal behandles lovlig, rettferdig og åpent
Det skal være et tydelig formål med innsamlingen
Kun nødvendige opplysninger skal samles inn
Opplysningene skal være korrekte og oppdaterte
De skal lagres sikkert og slettes når de ikke lenger trengs
Eksempler i barnehage/skole:
Dokumentasjon av spesialpedagogiske tiltak
Lister over barn som får allergimat
Fraværsoversikter og karakterlister
Bilder fra aktiviteter (krever samtykke med mindre annet rettsgrunnlag gjelder)
De skal lagres sikkert og slettes når de ikke lenger trengs
Huskelapp for ansatte
Sjekk alltid om det finnes et lovlig grunnlag før du behandler personopplysninger
Samle inn minst mulig – kun det som er nødvendig
Vær ekstra varsom med sensitive opplysninger (helse, religion, etnisitet, politisk syn)
Oppbevar opplysninger sikkert – fysisk og digitalt. Benytt passord, og låsbare skap med nøkkel. Dette er et punkt som undersøkes spesifikt ved tilsyn.
Slett eller anonymiser når opplysningene ikke lenger trengs
Beskrivelse Forvaltningsloven regulerer taushetsplikt for alle som utfører arbeid eller tjeneste for et forvaltningsorgan, inkludert ansatte i barnehage og skole. Taushetsplikten innebærer at du ikke kan dele personlige eller sensitive opplysninger om barn, foresatte eller kollegaer med uvedkommende – verken muntlig, skriftlig eller via digitale kanaler. Plikten gjelder også etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Nøkkelprinsipper (jf. § 13):
Taushetsplikten gjelder opplysninger om personlige forhold, som helse, familie, økonomi, atferd og lignende
Opplysninger kan kun deles med de som har tjenstlig behov for det
Plikten gjelder uansett form for kommunikasjon – både muntlig, skriftlig og digitalt
Brudd på taushetsplikten kan medføre straff (straffeloven § 209)
Unntak (jf. §§ 13 a–13 b):
Samtykke fra den opplysningene gjelder
Når opplysningene gis i tilstrekkelig anonymisert form
Når lov pålegger eller gir rett til å dele opplysningene (f.eks. opplysningsplikt til barnevernet)
Praktisk huskelapp for ansatte
Del aldri personopplysninger om barn eller foresatte med uvedkommende
Vær varsom med hva du sier i uformelle situasjoner – taushetsplikten gjelder også i lunsjen, på bussen og etter arbeidstid
Bruk profesjonelt skjønn når du er i tvil – spør heller en leder før du deler informasjon
Husk at taushetsplikten gjelder selv om arbeidsforholdet er avsluttet
Oppbevar opplysninger sikkert – fysisk og digitalt. Benytt passord, og låsbare skap med nøkkel. Dette er et punkt som undersøkes spesifikt ved tilsyn.
Beskrivelse Forvaltningsloven regulerer taushetsplikt for alle som utfører arbeid eller tjeneste for et forvaltningsorgan, inkludert ansatte i barnehage og skole. Taushetsplikten innebærer at du ikke kan dele personlige eller sensitive opplysninger om barn, foresatte eller kollegaer med uvedkommende – verken muntlig, skriftlig eller via digitale kanaler. Plikten gjelder også etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Nøkkelprinsipper (jf. § 13):
Taushetsplikten gjelder opplysninger om personlige forhold, som helse, familie, økonomi, atferd og lignende
Opplysninger kan kun deles med de som har tjenstlig behov for det
Plikten gjelder uansett form for kommunikasjon – både muntlig, skriftlig og digitalt
Brudd på taushetsplikten kan medføre straff (straffeloven § 209)
Unntak (jf. §§ 13 a–13 b):
Samtykke fra den opplysningene gjelder
Når opplysningene gis i tilstrekkelig anonymisert form
Når lov pålegger eller gir rett til å dele opplysningene (f.eks. opplysningsplikt til barnevernet)
Praktisk huskelapp for ansatte
Del aldri personopplysninger om barn eller foresatte med uvedkommende
Vær varsom med hva du sier i uformelle situasjoner – taushetsplikten gjelder også i lunsjen, på bussen og etter arbeidstid
Bruk profesjonelt skjønn når du er i tvil – spør heller en leder før du deler informasjon
Husk at taushetsplikten gjelder selv om arbeidsforholdet er avsluttet
Oppbevar opplysninger sikkert – fysisk og digitalt. Benytt passord, og låsbare skap med nøkkel. Dette er et punkt som undersøkes spesifikt ved tilsyn.
Profesjonsetikken i barnehage og skole forplikter pedagogisk personale til å møte barn og elever med respekt, omsorg og rettferdighet, og til alltid å la barnets beste være et grunnleggende hensyn. Dette ansvaret strekker seg utover undervisning og ledelse av aktiviteter – det handler også om hvordan vi forvalter den informasjonen vi får tilgang til i kraft av vår profesjonelle rolle. Barn og foresatte deler ofte sensitive opplysninger med oss i tillit til at vi ivaretar deres integritet og personlige grenser. Denne tilliten er en kjerneverdi i lærerprofesjonen, forankret i både Lærerprofesjonens etiske plattform (Utdanningsforbundet, 2012) og i Overordnet del av læreplanverket (Kunnskapsdepartementet, 2017). Taushetsplikten og personvernet er dermed juridiske og etiske forlengelser av disse prinsippene.
Taushetsplikten, slik den er nedfelt i blant annet forvaltningsloven (1967), barnehageloven (2005) og opplæringsloven (2023), er et juridisk uttrykk for denne etiske forpliktelsen. Den pålegger oss å beskytte opplysninger om barns helse, familieforhold, atferd og andre personlige forhold mot innsyn fra uvedkommende, og går hånd i hånd med profesjonsetikkens krav om respekt for barnets integritet. Samtidig handler taushetsplikten om mer enn å unngå å dele informasjon – den krever yrkesmessig integritet og profesjonelt skjønn. Som Herlofsen og Lie (2022, s. 50) påpeker, er arbeid i barnehage og skole ofte uforutsigbart, og mange avgjørelser må tas i situasjoner der regelverket ikke gir entydige svar. I slike tilfeller blir profesjonsetikkens verdier, som respekt og omsorg, avgjørende for å balansere hensyn som åpenhet og beskyttelse av privatlivet.
Personvern er nært knyttet til både taushetsplikten og profesjonsetikken. På lik linje med voksne har barn en lovfestet rett til å bestemme over egne personopplysninger og til å være beskyttet mot unødvendig innsyn. Personopplysningsloven (GDPR) (2021) stiller tydelige krav til hvordan vi samler inn, lagrer, bruker og deler opplysninger, og dette krever bevissthet rundt hva vi deler, hvordan vi deler det, og hvordan informasjonen oppbevares. Som Befring (2025, s. 57) understreker, er verdier som verdighet, inkludering, rettferdighet, likestilling og vern om personlig integritet grunnleggende veivisere i pedagogisk arbeid. Når vi kombinerer lovverkets krav med profesjonens verdier, får vi et solid fundament for å ivareta både juridiske og etiske hensyn. Dette handler ikke bare om å unngå lovbrudd, men om å opprettholde barnets tillit til oss som fagpersoner og til institusjonen vi representerer. Å praktisere profesjonsetikk, taushetsplikt og personvern i pedagogisk praksis er derfor en forutsetning for å møte hvert barn med respekt for deres liv, erfaringer og rettigheter.
Du kan lese mer om profesjonsetikk og yrkesetiske retningslinjer på siden "Profesjonsetikk for pedagoger", dersom du er interessert i temaet.
Referanseliste
Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager (LOV-2005-06-17-64). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 Barnevernsloven. (2021). Lov om barnevern (barnevernsloven) (LOV-2021-06-18-97). Barne- og familiedepartementet. https://lovdata.no/lov/2021-06-18-97 Befring, E. (2025). Spesialpedagogikk: Verdigrunnlag, kompetansebehov og faglige perspektiver. I E. Befring & K.-A. B. Næss, Spesialpedagogikk (7. utg., s. 56–78). Cappelen Damm akademisk. Bunkholdt, V., & Sandbæk, M. (2008). Praktisk barnevernarbeid (5. utg.). Gyldendal akademisk. Driscoll, H. P. (2019,april 21). Taushetsplikten som utfordring for samarbeid i skolen. https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmiljo-fagartikkel-laererarbeid/taushetsplikten-som-utfordring-for-samarbeid-i-skolen/171454 Eriksen, E., & Germeten, S. (2012). Barnevern i barnehage og skole: Møte mellombarn, foreldre og profesjoner. Cappelen Damm akademisk. Forvaltningsloven. (1967). Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) (LOV-1967-02-10). Justis- og beredskapsdepartementet. https://lovdata.no/lov/1967-02-10 Herlofsen, C., & Lie, J. H. (2022). Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis. Spesialpedagogikk, 1, 46–61. Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del—Verdier og prinsipper for grunnopplæringen (Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/ Mausethagen, S., Shavard, G., Knudsmoen, H., Lorentzen, M., & Osland, O. (2019). Regelverksetterlevelse i grunnopplæringen. Senter for profesjonsstudier. Møller, J., & Ottesen, E. (2016). Et godt psykososialt skolemiljø – rettslig regulering og yrkesetiske normer. I K. Andenæs & J. Møller, Retten i skolen: Mellompedagogikk, juss og politikk (s. 184–200). Universitetsforlaget. Opplæringslova. (2023). Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (LOV-2023-06-09-30). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30 Personopplysningsloven. (2018). Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) (LOV-2018-06-15-38). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38 Stang, E. G., Aamodt, H.A., Sverdrup, S., Kristofersen, L. B., & Winsvold, A. (2013). Taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt: Regelkunnskap og praksis (NOVA Rapport NOVA Rapport 3/13; NOVA Rapport, s. NOVA Rapport 3/13). Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA). https://doi.org/10.7577/nova/rapporter/2013/3 Utdanningsforbundet.(2012). Lærerprofesjonens etiske plattform. Utdanningsforbundet. https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/var-politikk/publikasjoner/brosjyrer/larerprofesjonens-etiske-plattform-pa-1-2-3.pdf Walle-Hansen, R. L.(2017). Dette bør du vite om taushetsplikten. Første steg, 3,70–71.