Hvordan vi hĂ„ndterer informasjon om barn og elever sier mye om oss som profesjonsutĂžvere. I barnehage og skole er taushetsplikt og personvern ikke bare juridiske krav â de er en del av vĂ„r profesjonsetiske kjerne. PĂ„ denne siden fĂ„r du en innfĂžring i hvordan lovverk og etikk sammen danner grunnlaget for Ă„ beskytte barn og elevers integritet, bĂ„de i arbeidshverdagen og nĂ„r du deler erfaringer som student.
Som ansatt i barnehage eller skole â og som student ved en videreutdanning â forvalter du et stort ansvar for barns og elevers personvern. Barn, foresatte og kollegaer skal kunne ha tillit til at personlige opplysninger behandles med respekt, omsorg og i trĂ„d med gjeldende lover og yrkesetiske prinsipper. Dette ansvaret gjelder ikke bare i arbeidshverdagen som profesjonsutĂžver, men strekker seg ogsĂ„ utover arbeidstid og arbeidsforhold. Det omfatter dessuten situasjoner der du deler erfaringer i studiesammenheng.
Personvern handler om retten til Ă„ bestemme over egne opplysninger og Ă„ vĂŠre beskyttet mot unĂždvendig innsyn. I pedagogisk praksis betyr dette at opplysninger om barns helse, lĂŠring, atferd, familiesituasjon eller andre personlige forhold kun skal behandles nĂ„r det finnes et lovlig grunnlag, og at de oppbevares og deles pĂ„ en sikker mĂ„te. Denne retten er forankret i bĂ„de norsk lovgivning â som Grunnloven § 102 og personopplysningsloven (2018) â og internasjonale konvensjoner. For Ă„ sikre at personvernet ivaretas i praksis, er taushetsplikten et sentralt virkemiddel. Taushetsplikten, som er nedfelt i blant annet forvaltningsloven (1967), barnehageloven (2005) og opplĂŠringsloven (2023), pĂ„legger profesjonsutĂžvere Ă„ hindre at opplysninger om barns personlige forhold deles med uvedkommende, enten muntlig, skriftlig eller digitalt. Med andre ord er taushetsplikten en konkret forpliktelse som omsetter personvernets prinsipper til handling. Denne plikten gjelder ogsĂ„ etter avsluttet arbeidsforhold, men kan i enkelte tilfeller vike for andre hensyn â sĂŠrlig barnets sikkerhet og omsorg. Du kan lese mer om dette lovverket lengre nede pĂ„ siden.
Som profesjonsutÞvere er det vÄrt ansvar Ä kjenne til lovverket og de yrkesetiske retningslinjene som legger grunnlaget for hvordan vi opptrer. I mange situasjoner kan dette vÊre avgjÞrende for barna, elevene og familiene vi arbeider for. I denne serien pÄ tre videoforelesninger presenteres ulike aspekter ved profesjonens taushetsplikt og vÄrt ansvar. Hver video avsluttes med refleksjonsspÞrsmÄl som hjelper deg Ä koble temaene til din egen praksis og yrkesutÞvelse.
Hva er taushetsplikt og personvern?
I denne videoen fÄr du en introduksjon til hva taushetsplikt og personvern innebÊrer i pedagogisk arbeid. Vi ser pÄ hvordan lovverket setter rammene, og hvordan profesjonsetikk og faglig skjÞnn hjelper oss Ä handle klokt og forsvarlig i praksis.
RefleksjonsspÞrsmÄl
Hvordan vil du forklare forskjellen mellom taushetsplikt og personvern til en ny kollega? Tenk tilbake pĂ„ din egen praksis â har du opplevd situasjoner der taushetsplikten har vĂŠrt utfordrende Ă„ forholde seg til? Hva gjorde du?   Hvordan kan profesjonsetikk hjelpe deg i situasjoner der lovverket ikke gir et helt tydelig svar?
NÄr taushetsplikten mÄ vike
Her ser vi nĂŠrmere pĂ„ meldeplikten og opplysningsplikten â situasjoner der du har plikt til Ă„ dele opplysninger, selv om de er taushetsbelagte. Vi snakker om terskelen «grunn til Ă„ tro» og hvordan du kan vĂŠre forberedt pĂ„ Ă„ handle raskt og riktig.
Avvergingsplikten
I tillegg til meldeplikten som gjennomgĂ„s i videoforelesningen over, er vi som privatpersoner og profesjonsutĂžvere bundet av avvergingsplikten. Dette er en lovpĂ„lagt plikt til Ă„ handle nĂ„r vi fĂ„r kjennskap til alvorlige lovbrudd som drap, voldtekt, vold i nĂŠre relasjoner eller seksuelle overgrep mot barn. Dette fĂžlger av straffeloven §196 (Straffeloven, 2005). Denne plikten utlĂžses i det Ăžyeblikket du fĂ„r vite â eller har rimelig grunn til Ă„ tro â at et alvorlig lovbrudd vil skje. Du kan, og bĂžr, lese mer om dette pĂ„ ressurssiden som er utarbeidet av NKVTS; www.plikt.no.
RefleksjonsspÞrsmÄl
Hvilke konsekvenser kan det fÄ for barn, elever eller foresatte dersom du ikke fÞlger taushetsplikten? «Grunn til Ä tro» er et sentralt begrep i meldeplikten. Hva legger du i det, og hvordan kan du vurdere nÄr terskelen er nÄdd? Hvordan kan du forberede deg pÄ Ä handle raskt og riktig dersom du mistenker at et barn lever under skadelige forhold?
Ă dele erfaringer uten Ă„ bryte taushetsplikten
I denne videoen fÄr du konkrete retningslinjer for hvordan du kan dele erfaringer fra praksis i studier, faglige fora og profesjonsfellesskapet uten Ä bryte taushetsplikten. Vi ser pÄ anonymisering, profesjonelt skjÞnn og balansen mellom refleksjon og personvern.
RefleksjonsspÞrsmÄl
Hvilke grep kan du ta for Ä anonymisere opplysninger slik at ingen kan gjenkjenne barnet eller eleven det gjelder? Tenk pÄ et eksempel fra din egen praksis du kunne delt i en faglig sammenheng. Hvordan ville du tilpasset det for Ä ivareta taushetsplikten? Hva mener du er den stÞrste utfordringen med Ä balansere faglig refleksjon og hensynet til personvern?
Lovverket
Barnehage - Sentrale lover og regler
Denne oversikten gjelder for ansatte i barnehager, bÄde offentlige og private. Paragrafene omhandler taushetsplikt, opplysningsplikt, behandling av personopplysninger og samarbeid med andre instanser. Reglene gjelder uavhengig av om du er pedagogisk leder, assistent eller har en annen rolle.
Barnehageloven § 44. Taushetsplikt Ansatte i barnehagen har taushetsplikt om personlige opplysninger de fÄr kjennskap til gjennom arbeidet. Dette omfatter blant annet helseopplysninger, familieforhold og barnets atferd. Taushetsplikten gjelder ogsÄ etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Barnehageloven § 46. Opplysningsplikt til barnevernet Som ansatt i barnehagen har du plikt til Ä melde fra til barneverntjenesten dersom du er bekymret for barnets omsorgssituasjon eller sikkerhet. Denne plikten gjelder for alle ansatte, uansett rolle, og gÄr foran taushetsplikten. Plikten til Ä melde fra til barneverntjenesten utlÞses nÄr det er grunn til Ä tro at:
et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt
et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer til undersĂžkelse eller behandling
et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke fÄr dekket sitt sÊrlige behov for behandling eller opplÊring
et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel
Meldingen skal sendes uten ugrunnet opphold nÄr vilkÄrene i barnehageloven § 46 er oppfylt. Opplysningsplikten gjelder ogsÄ nÄr barneverntjenesten ber om opplysninger etter pÄlegg, jf. barnevernsloven § 13-4.
Forvaltningsloven § 13. Taushetsplikt Denne loven gjelder for alle ansatte i forvaltningen, inkludert barnehager, og forbyr Ä dele personlige opplysninger om barn, foresatte eller kollegaer med uvedkommende. Taushetsplikten gjelder bÄde i og utenfor arbeidstid, og ogsÄ etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Personopplysningsloven (GDPR) Regulerer hvordan barnehagen kan samle inn, lagre, bruke og dele personopplysninger om barn og foresatte. Loven stiller strenge krav til informasjonssikkerhet og til at opplysninger bare brukes til det formĂ„let de er samlet inn for. Oppbevar opplysninger sikkert â fysisk og digitalt. Benytt passord, og lĂ„sbare skap med nĂžkkel. Dette er et punkt som undersĂžkes spesifikt ved tilsyn.
Denne oversikten gjelder for ansatte i grunnskolen, videregÄende skole og voksenopplÊring. OpplÊringsloven gjelder for alle disse utdanningsnivÄene. For § 24-3 om opplysningsplikt til barnevernet er det viktig Ä merke seg at plikten gjelder for alle elever under 18 Är, ogsÄ i videregÄende opplÊring og voksenopplÊring. De Þvrige bestemmelsene om taushetsplikt og behandling av personopplysninger gjelder for alle, uavhengig av alder.
OpplÊringsloven § 24-1. Samarbeid og samordning Skolen skal samarbeide med andre tjenester og instanser for Ä sikre at eleven fÄr et helhetlig og godt tilbud. Dette kan innebÊre deling av nÞdvendige personopplysninger nÄr loven gir adgang til det.
OpplÊringsloven § 24-1. Samarbeid og samordning Skolen skal samarbeide med andre tjenester og instanser for Ä sikre at eleven fÄr et helhetlig og godt tilbud. Dette kan innebÊre deling av nÞdvendige personopplysninger nÄr loven gir adgang til det.
OpplÊringsloven § 24-2. Opplysninger til helse- og omsorgstjenesten og sosialtjenesten Skolen har plikt til Ä gi relevante opplysninger til helse- og omsorgstjenesten eller sosialtjenesten nÄr det er nÞdvendig for Ä forebygge skade eller sikre eleven nÞdvendig oppfÞlging.
OpplÊringsloven § 24-3. Plikt til Ä melde frÄ til barnevernet Som ansatt i grunnskolen har du plikt til Ä melde fra til barneverntjenesten dersom du er bekymret for en elevs omsorgssituasjon eller sikkerhet. Denne plikten gjelder for alle ansatte, uansett rolle, og gÄr foran taushetsplikten. Plikten utlÞses nÄr det er grunn til Ä tro at:
barnet blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt
barnet har en livstruende eller alvorlig sykdom eller skade som ikke fĂžlges opp med behandling
barnet har funksjonsnedsettelse eller sĂŠrskilte hjelpebehov som ikke dekkes
barnet viser alvorlige atferdsvansker, som gjentatt kriminalitet eller rusmisbruk
barnet er, eller stÄr i fare for Ä bli, utnyttet til menneskehandel
Meldingen skal sendes uten ugrunnet opphold nÄr vilkÄrene i opplÊringsloven § 24-3 er oppfylt. Opplysningsplikten gjelder ogsÄ nÄr barneverntjenesten ber om opplysninger etter pÄlegg, jf. barnevernsloven § 13-4. I videregÄende opplÊring og voksenopplÊring gjelder meldeplikten kun for elever/deltakere under 18 Är.
Forvaltningsloven § 13. Taushetsplikt Denne loven gjelder for alle ansatte i skolen og forbyr Ă„ dele personlige opplysninger om elever, foresatte eller kollegaer med uvedkommende. Taushetsplikten gjelder bĂ„de i og utenfor arbeidstid, og ogsĂ„ etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Krav til sikker oppbevaring av opplysninger fĂžlger av personopplysningsloven (GDPR) â se eget punkt i menyen.
Personopplysningsloven (GDPR) Regulerer hvordan skolen kan samle inn, lagre, bruke og dele personopplysninger om elever og foresatte. Loven stiller strenge krav til informasjonssikkerhet og til at opplysninger bare brukes til det formĂ„let de er samlet inn for. Oppbevar opplysninger sikkert â fysisk og digitalt. Benytt passord, og lĂ„sbare skap med nĂžkkel. Dette er et punkt som undersĂžkes spesifikt ved tilsyn.
Beskrivelse Personopplysningsloven regulerer hvordan personopplysninger skal samles inn, lagres, brukes og slettes â bĂ„de i digitale og papirbaserte systemer. Som ansatt i barnehage eller skole har du ansvar for Ă„ sikre at opplysninger om barn, foresatte og kollegaer behandles i trĂ„d med lovverket. Dette innebĂŠrer blant annet at opplysningene skal vĂŠre relevante, korrekte og ikke lagres lenger enn nĂždvendig.
NÞkkelprinsipper (jf. personopplysningsloven § 1, § 11 og GDPR artikkel 5):
Opplysningene skal behandles lovlig, rettferdig og Äpent
Det skal vÊre et tydelig formÄl med innsamlingen
Kun nĂždvendige opplysninger skal samles inn
Opplysningene skal vĂŠre korrekte og oppdaterte
De skal lagres sikkert og slettes nÄr de ikke lenger trengs
Eksempler i barnehage/skole:
Dokumentasjon av spesialpedagogiske tiltak
Lister over barn som fÄr allergimat
FravĂŠrsoversikter og karakterlister
Bilder fra aktiviteter (krever samtykke med mindre annet rettsgrunnlag gjelder)
De skal lagres sikkert og slettes nÄr de ikke lenger trengs
Huskelapp for ansatte
Sjekk alltid om det finnes et lovlig grunnlag fĂžr du behandler personopplysninger
Samle inn minst mulig â kun det som er nĂždvendig
VĂŠr ekstra varsom med sensitive opplysninger (helse, religion, etnisitet, politisk syn)
Oppbevar opplysninger sikkert â fysisk og digitalt. Benytt passord, og lĂ„sbare skap med nĂžkkel. Dette er et punkt som undersĂžkes spesifikt ved tilsyn.
Slett eller anonymiser nÄr opplysningene ikke lenger trengs
Beskrivelse Forvaltningsloven regulerer taushetsplikt for alle som utfĂžrer arbeid eller tjeneste for et forvaltningsorgan, inkludert ansatte i barnehage og skole. Taushetsplikten innebĂŠrer at du ikke kan dele personlige eller sensitive opplysninger om barn, foresatte eller kollegaer med uvedkommende â verken muntlig, skriftlig eller via digitale kanaler. Plikten gjelder ogsĂ„ etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
NÞkkelprinsipper (jf. § 13):
Taushetsplikten gjelder opplysninger om personlige forhold, som helse, familie, Ăžkonomi, atferd og lignende
Opplysninger kan kun deles med de som har tjenstlig behov for det
Plikten gjelder uansett form for kommunikasjon â bĂ„de muntlig, skriftlig og digitalt
Brudd pÄ taushetsplikten kan medfÞre straff (straffeloven § 209)
Unntak (jf. §§ 13 aâ13 b):
Samtykke fra den opplysningene gjelder
NÄr opplysningene gis i tilstrekkelig anonymisert form
NÄr lov pÄlegger eller gir rett til Ä dele opplysningene (f.eks. opplysningsplikt til barnevernet)
Praktisk huskelapp for ansatte
Del aldri personopplysninger om barn eller foresatte med uvedkommende
VĂŠr varsom med hva du sier i uformelle situasjoner â taushetsplikten gjelder ogsĂ„ i lunsjen, pĂ„ bussen og etter arbeidstid
Bruk profesjonelt skjĂžnn nĂ„r du er i tvil â spĂžr heller en leder fĂžr du deler informasjon
Husk at taushetsplikten gjelder selv om arbeidsforholdet er avsluttet
Oppbevar opplysninger sikkert â fysisk og digitalt. Benytt passord, og lĂ„sbare skap med nĂžkkel. Dette er et punkt som undersĂžkes spesifikt ved tilsyn.
Beskrivelse Straffeloven regulerer avvergingsplikten for alle, bĂ„de privatpersoner og profesjonsutĂžvere som er i befatning med mennesker. Avvergingsplikten innebĂŠrer at du har plikt til Ă„ sĂžke Ă„ hindre alvorlige lovbrudd eller fĂžlgene av dem â ogsĂ„ nĂ„r du ellers ville hatt taushetsplikt. Dette kan gjĂžres ved Ă„ varsle politiet eller pĂ„ annen mĂ„te bidra til Ă„ avverge situasjonen.
NĂžkkelprinsipper: Plikten gjelder ved en rekke alvorlige straffbare forhold, blant annet:
Vold og mishandling i nĂŠre relasjoner
Drap eller forsÞk pÄ drap
Voldtekt og andre alvorlige seksuelle overgrep, sĂŠrlig mot barn
KjĂžnnslemlestelse
Alvorlig menneskehandel og slaveri
Terrorhandlinger, gisseltaking og andre alvorlige forbrytelser mot samfunnssikkerheten
Viktig Ă„ merke seg
Avvergingsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt.
Du trenger ikke bevis â det er nok at det fremstĂ„r som mest sannsynlig at et alvorlig lovbrudd vil skje.
Brudd pÄ avvergingsplikten kan straffes med bot eller fengsel inntil 1 Är.
Det finnes unntak, for eksempel hvis varslingen ville satt deg eller dine nĂŠrmeste i fare.
Unntaket gjelder ikke dersom offeret er et barn og du har omsorgsansvar for barnet. I slike tilfeller har du alltid plikt til Ă„ forsĂžke Ă„ avverge.
For ansatte i barnehage og skole Som ansatt i barnehage eller skole har du en unik mulighet til Ä oppdage bekymringsfulle forhold, fordi du ser barna i hverdagen. Du kan legge merke til tegn, hÞre utsagn eller fÄ informasjon som gir grunn til bekymring.Praktiske rÄd:
NÄr et barn forteller deg noe, er det et uttrykk for tillit. Lytt rolig og utforsk situasjonen forsiktig.
Vurder alltid alvorlighetsgrad, og om det haster.
Dersom det er akutt fare, mÄ du straks varsle politi og/eller barnevern, eller selv bringe barnet i sikkerhet.
Dersom situasjonen ikke er akutt, kan du bruke tid til Ä observere og snakke med barnet for Ä forstÄ mer, men du har fortsatt plikt til Ä handle dersom du har grunn til Ä tro at barnet er i fare.
Husk: barneverntjenesten skal alltid varsles nÄr barn er involvert.
Beskrivelse Forvaltningsloven regulerer taushetsplikt for alle som utfĂžrer arbeid eller tjeneste for et forvaltningsorgan, inkludert ansatte i barnehage og skole. Taushetsplikten innebĂŠrer at du ikke kan dele personlige eller sensitive opplysninger om barn, foresatte eller kollegaer med uvedkommende â verken muntlig, skriftlig eller via digitale kanaler. Plikten gjelder ogsĂ„ etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
NÞkkelprinsipper (jf. § 13):
Taushetsplikten gjelder opplysninger om personlige forhold, som helse, familie, Ăžkonomi, atferd og lignende
Opplysninger kan kun deles med de som har tjenstlig behov for det
Plikten gjelder uansett form for kommunikasjon â bĂ„de muntlig, skriftlig og digitalt
Brudd pÄ taushetsplikten kan medfÞre straff (straffeloven § 209)
Unntak (jf. §§ 13 aâ13 b):
Samtykke fra den opplysningene gjelder
NÄr opplysningene gis i tilstrekkelig anonymisert form
NÄr lov pÄlegger eller gir rett til Ä dele opplysningene (f.eks. opplysningsplikt til barnevernet)
Praktisk huskelapp for ansatte
Del aldri personopplysninger om barn eller foresatte med uvedkommende
VĂŠr varsom med hva du sier i uformelle situasjoner â taushetsplikten gjelder ogsĂ„ i lunsjen, pĂ„ bussen og etter arbeidstid
Bruk profesjonelt skjĂžnn nĂ„r du er i tvil â spĂžr heller en leder fĂžr du deler informasjon
Husk at taushetsplikten gjelder selv om arbeidsforholdet er avsluttet
Oppbevar opplysninger sikkert â fysisk og digitalt. Benytt passord, og lĂ„sbare skap med nĂžkkel. Dette er et punkt som undersĂžkes spesifikt ved tilsyn.
Profesjonsetikken i barnehage og skole forplikter pedagogisk personale til Ă„ mĂžte barn og elever med respekt, omsorg og rettferdighet, og til alltid Ă„ la barnets beste vĂŠre et grunnleggende hensyn (OpplĂŠringsloven, 2023). Dette ansvaret strekker seg utover undervisning og ledelse av aktivitetene â det handler ogsĂ„ om hvordan vi forvalter den informasjonen vi fĂ„r tilgang til i kraft av vĂ„r profesjonelle rolle. Barn og foresatte deler ofte sensitive opplysninger med oss i tillit til at vi ivaretar deres integritet og personlige grenser. Denne tilliten er en kjerneverdi i lĂŠrerprofesjonen, forankret i bĂ„de LĂŠrerprofesjonens etiske plattform (Utdanningsforbundet, 2012) og i Overordnet del av lĂŠreplanverket (Kunnskapsdepartementet, 2017). Taushetsplikten og personvernet er dermed juridiske og etiske forlengelser av disse prinsippene.
Taushetsplikten, slik den er nedfelt i blant annet forvaltningsloven (1967), barnehageloven (2005) og opplĂŠringsloven (2023), er et juridisk uttrykk for denne etiske forpliktelsen. Den pĂ„legger oss Ă„ beskytte opplysninger om barns helse, familieforhold, atferd og andre personlige forhold mot innsyn fra uvedkommende, og gĂ„r hĂ„nd i hĂ„nd med profesjonsetikkens krav om respekt for barnets integritet. Samtidig handler taushetsplikten om mer enn Ă„ unngĂ„ Ă„ dele informasjon â den krever yrkesmessig integritet og profesjonelt skjĂžnn. Som Herlofsen og Lie (2022, s. 50) pĂ„peker, er arbeid i barnehage og skole ofte uforutsigbart, og mange avgjĂžrelser mĂ„ tas i situasjoner der regelverket ikke gir entydige svar. I slike tilfeller blir profesjonsetikkens verdier, som respekt og omsorg, avgjĂžrende for Ă„ balansere hensyn som Ă„penhet og beskyttelse av privatlivet.
Personvern er nÊrt knyttet til bÄde taushetsplikten og profesjonsetikken. PÄ lik linje med voksne har barn en lovfestet rett til Ä bestemme over egne personopplysninger og til Ä vÊre beskyttet mot unÞdvendig innsyn. Personopplysningsloven (GDPR) (2021) stiller tydelige krav til hvordan vi samler inn, lagrer, bruker og deler opplysninger, og dette krever bevissthet rundt hva vi deler, hvordan vi deler det, og hvordan informasjonen oppbevares. Som Befring (2025, s. 57) understreker, er verdier som verdighet, inkludering, rettferdighet, likestilling og vern om personlig integritet grunnleggende veivisere i pedagogisk arbeid. NÄr vi kombinerer lovverkets krav med profesjonens verdier, fÄr vi et solid fundament for Ä ivareta bÄde juridiske og etiske hensyn. Dette handler ikke bare om Ä unngÄ lovbrudd, men om Ä opprettholde barnets tillit til oss som fagpersoner og til institusjonen vi representerer. à praktisere profesjonsetikk, taushetsplikt og personvern i pedagogisk praksis er derfor en forutsetning for Ä mÞte hvert barn med respekt for deres liv, erfaringer og rettigheter.
Du kan lese mer om profesjonsetikk og yrkesetiske retningslinjer pÄ siden "Profesjonsetikk for pedagoger", dersom du er interessert i temaet.
Refleksjon i profesjonsfellesskapet
Hvordan kan dette temaet tas i bruk ved din skole eller barnehage? Reflekter gjerne sammen med kollegaer om hvordan perspektivene kan bidra til Ă„ utvikle praksis og skape et mer inkluderende lĂŠringsmiljĂž. Du kan dele siden med knappene under.
Hvilke rutiner har vi for at alle etterlever taushetsplikten?
Hvordan kan vi stĂžtte hverandre i kompliserte saker?
Kjenner alle til lovverket? Ta dette opp i et passende forum og Þv pÄ caser og innholdet i de ulike lovverkene.
Barnevernsloven. (2021). Lov om barnevern (barnevernsloven) (LOV-2021-06-18-97). Barne- og familiedepartementet. https://lovdata.no/lov/2021-06-18-97â
Befring, E. (2025). Spesialpedagogikk: Verdigrunnlag, kompetansebehov og faglige perspektiver. I E. Befring & K.-A. B. NĂŠss, Spesialpedagogikk (7. utg., s. 56â78). Cappelen Damm akademisk.
Eriksen, E., & Germeten, S. (2012). Barnevern i barnehage og skole: MĂžte mellombarn, foreldre og profesjoner. Cappelen Damm akademisk.
Forvaltningsloven. (1967). Lov om behandlingsmĂ„ten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) (LOV-1967-02-10). Justis- og beredskapsdepartementet. https://lovdata.no/lov/1967-02-10â
âKunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet delâVerdier og prinsipper for grunnopplĂŠringen (Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon). LĂŠreplanverket for KunnskapslĂžftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/â
Mausethagen, S., Shavard, G., Knudsmoen, H., Lorentzen, M., & Osland, O. (2019). Regelverksetterlevelse i grunnopplĂŠringen. Senter for profesjonsstudier.
MĂžller, J., & Ottesen, E. (2016). Et godt psykososialt skolemiljĂž â rettslig regulering og yrkesetiske normer. I K. AndenĂŠs & J. MĂžller, Retten i skolen: Mellompedagogikk, juss og politikk (s. 184â200). Universitetsforlaget.
Stang, E. G., Aamodt, H.A., Sverdrup, S., Kristofersen, L. B., & Winsvold, A. (2013). Taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt: Regelkunnskap og praksis (NOVA Rapport NOVA Rapport 3/13; NOVA Rapport, s. NOVA Rapport 3/13). Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA). https://doi.org/10.7577/nova/rapporter/2013/3â