Omvendt undervisning

Omvendt undervisning snur på rekkefølgen i læringsprosessen ved at elevene forbereder seg hjemme gjennom korte videoer eller annet digitalt innhold, og bruker tiden på skolen til praktiske oppgaver, veiledning og samarbeid. I yrkesfag gir denne modellen mulighet for mer tilpasset opplæring, tettere oppfølging – og bedre kobling mellom teori og praksis.
Publisert: 15.12.2024
Oppdatert: 03.12.2025
Tid: 120 min
Den kanskje mest kjente formen for blended learning er populært kalt flipped classroom eller på norsk omvendt undervisning. Omvendt undervisningsdesign er en metode hvor undervisningen som tradisjonelt sett har skjedd i klasserommet ved tavla, eller i verkstedet, flyttes over til elevene, mens hjemmearbeidet flyttes inn i skolen eller opplæringsinstitusjonen (Gotaas, 2015). Omvendt undervisning frigir altså tid i klasserommet, og fokuset i undervisningen flyttes fra læreren til elevene eller lærlingene.
Fasene i omvendt undervisningsdesign kan deles inn slik

Lærerens rolle i omvendt undervisning

Starter du med omvendt undervisning, beveger du deg fra lærersentret til elevsentrert undervisning (Gotaas, 2015). Læreren fungerer primært som en slags veileder og tilrettelegger for læring i omvendt undervisning, og kan fokusere på å utforme læringsaktiviteter og lede læringsprosesser som fremmer refleksjon, dialog og dybdelæring (Wølner & Horgen, 2019). I videoen under kan du lære mer om lærerens rolle i omvendt undervisningsdesign

Omvendt undervisning og blended learning i yrkesfag

Villalba et al. (2018) har definert et rammeverk for å støtte prosessen med å implementere omvendt undervisning ved tekniske og yrkesfaglige skoler. Rammeverket inneholder både de nødvendige holdningene hos lærere, de grunnleggende og spesifikke digitale ferdighetene som kreves for å implementere modellen, samt den pedagogiske opplæringen som er nødvendig for at lærerne skal kunne gjennomføre modellen.
Du finer også en oversikt over artikler som tar opp temaet om omvendt undervisning i yrkesfag på siden Digitalisering i yrkesfag. Denne siden er under kontinuerlig oppdatering og det vil bli lagt til kilder fortløpende. Gi beskjed dersom du vet om gode og aktuelle kilder.

Refleksjon i profesjonsfellesskapet

Hvordan kan dette temaet tas i bruk ved din skole? Reflekter gjerne sammen med kollegaer om hvordan perspektivene kan bidra til å utvikle praksis og skape et mer inkluderende læringsmiljø. Du kan dele siden med knappene under.
  • Hvordan kan vi bruke omvendt undervisning til å styrke koblingen mellom teori og praksis i våre program?
  • Hvilke typer læringsressurser (f.eks. videoer, oppgaver eller simuleringer) egner seg best til forberedelse hjemme – og hvordan sikrer vi at elevene møter forberedt?
  • Hvordan kan vi utnytte tiden i verksted eller klasserom bedre når forberedelsen skjer digitalt i forkant?
  • Hvilke muligheter og utfordringer ser vi i egen praksis når det gjelder å tilpasse omvendt undervisning til ulike elevgrupper og læreforutsetninger?

Referanseliste

Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every classroom every day. International society for technology in education. https://www.rcboe.org/cms/lib/ga01903614/centricity/domain/15451/flip_your_classroom.pdf

Bishop, J. L. & Verleger, M. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings.

Gotaas, A. C. (2015). Omvendt undervisning. Pedlex.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.

Herreid, C. F. & Schiller, N. A. (2013). Case Studies and the Flipped Classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), 62-66.

Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2023). Læring gjennom praksis: En grunnbok i yrkesdidaktikk (3. utg.). Fagbokforlaget.

Kelentrić, M., Helland, K. & Arstorp, A.-T.  (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), Utdanningsdirektoratet. Hentet fra: https://www.udir.no/contentassets/c3734689561a407cb4de329f5966233d/24-06-03-pfdk-rammeverk-2.0.pdf

Krumsvik, R. J. (2022). Klasseledelse i den digitale skolen (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Løvskar, T. (2019). Skolen i det digitale samfunnet. Fagbokforlaget.

Moltubak, J. (2020). Gnistrende undervisning: Håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign (2. utg.). Gyldendal.

Pettersen, R. C. (2017). Problembasert læring for studenter og lærere: Introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer (3. utg.). Universitetsforlaget.

Villalba, M. T., Castilla, G. & Redondo, S. (2018). Factors with Influence on the Adoption of the Flipped Classroom Model in Technical and Vocational Education. Journal of information technology education, 17, 441-469. https://doi.org/10.28945/4121

Wølner, T. A. & Horgen, S. A. (2019). Kan omvendt undervisning fremme refleksjon og dybdelæring? I T. A. Wølner, K. Kverndokken, M. Moe & H. H. Siljan (Red.), 101 digitale grep: En didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse (2. utg., s. 65-78). Fagbokforlaget.