Digitalisering i yrkesfag

Publisert: 31.01.25
På denne siden legger jeg ut relevante artikler, fagtekster, essays, bøker, podkaster og videoer som er relevant for digitalisering i yrkesfaglig opplæring. Disse kildene er spesifikt rettet mot yrkesfaglig opplæring, det betyr at det også er mye annet relevant som ekskludert. Kildene er delt inn i ulike temaer, noe som fører til at enkelte kilder står oppført flere ganger.
Dersom du har en kilde du mener bør inkluderes ta gjerne kontakt på oyvindl@oslomet.no. Kildene blir oppdatert kontinuerlig. Jeg arbeider også med å opprette et delt zotero-bibliotek som vil inneholde de samme kildene. Lær mer om Zotero her.
Berntsen, S. K., & Skonhoft Johannesen, H. (2023). Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitalekompetanseutvikling gjennom designbasert praktikerforskning: [From log to blog:Vocational teachers’ digital competence development through design-basedpractitioner research]. Nordic Journal of Vocational Education and Training,13(1), 28–53. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2313128

Berntsen, S., & Lahn, L. C. (2024). Yrkesfaglæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i et spenningsfelt mellom skole og arbeidsliv: En studie av ePortfolioer og dokumentasjonssystem i bruk og utprøving. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 9(1), 47–65. https://doi.org/10.7577/sjvd.5648

Cattaneo, A. A. P., Antonietti, C.,& Rauseo, M. (2022). How digitalized are vocational teachers? Assessingdigital competence in vocational education and looking at its underlyingfactors. Computers & Education, 176, 104358. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104358

Havreberg, S. D., & Sylte, A. L. (2021).Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning. [Welfare technology in health care vocations: Digitalcompetence needs in vocational education]. Nordic Journal of VocationalEducation and Training, 11(1), 21–43. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2111121

Lahn, L. C., & Berntsen, S. K. (2023). Frameworking vocational teachers’ digitalcompetences: An integrative literature review and synthesis. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 7(2), https://doi.org/10.7577/njcie.5322
Bjarnø, V., Giæver, T. H., Johannessen, M. & Øgrim, L. (2017). Didiktikk – Fra digital kompetanse til praktisk undervisning. Fagbokforlaget. (s. 13-15)
Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. Hentet fra: https://www.learntechlib.org/p/99246
Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Waynesville, NC USA: Society for Information Technology & Teacher Education. Hentet fra: https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/
Enochsson, A-B., Kilbrink, N.,Andersén, A., & Ådefors, A. (2021). Obstacles to progress: Swedishvocational teachers using digital technology to connect school and workplaces,International Journal of Training Research, 20(2), 111-127. https://doi.org/10.1080/14480220.2021.1979623
Enochsson, A.-B., Kilbrink, N., Andersén, A., &Ådefors, A. (2020). Connecting school and workplace with digital technology:Teachers’ experiences of gaps that can be bridged. Nordic Journal of VocationalEducation and Training, 43–64. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010143
Cattaneo,A., Evi-Colombo, A., Ruberto, M. & Stanley, J. (2019). Video Pedagogyfor Vocational Education. An overview of video-based teaching and learning.European Training Foundation. Hentet fra: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/2019-08/video_pedagogy_for_vocational_education.pdf

Referanseliste

Ingen referanser er brukt på denne siden.