Etiske retningslinjer for veiledere

Etikk er fundamentet for profesjonell veiledning. Etiske retningslinjer hjelper veiledere å navigere i komplekse situasjoner, ivareta veisøkerens integritet og sikre at veiledningen bygger på respekt, uavhengighet og faglig kvalitet. I møte med mennesker som står i valg, sårbarhet eller endring, trenger veiledere et tydelig etisk kompass som viser vei når regelverk, relasjoner og profesjonelt skjønn veves sammen. På denne siden finner du en oversikt over de etiske prinsippene som skal støtte både veisøkere og veiledere – og bidra til trygg, rettferdig og ansvarlig praksis på tvers av veiledningsarenaer.
Publisert: 13.11.2025
Oppdatert: 13.11.2025
Tid: 25 min
I veiledning – enten det er i skole, barnehage, karrieresenter eller NAV – handler arbeidet vårt om mennesker som står i valg, utfordringer og ofte i sårbare situasjoner. Derfor er det ikke nok å være faglig sterk; veiledningen må også bygge på et solid etisk fundament. Etiske retningslinjer hjelper oss til å ta gode valg, se vår egen maktposisjon, og sikre at veiledningen faktisk er til det beste for den som søker hjelp (Kristiansen, 2020; Eide et al., 2020).
Etiske retningslinjer for veiledere er utarbeidet at Rådgiverforum Norge (2018), og du kan finne dem på deres nettsider. Retningslinjene er strukturert rundt verdiene Respekt, Uavhengighet, Åpenhet og konfidensialitet, saklighet og Likeverd. Retningslinjene for veiledere har tre hovedmål: å skape trygghet for veisøker, støtte veilederen i arbeidet, og styrke samarbeidet mellom veiledere og andre profesjoner. Og selv om retningslinjene gir struktur og støtte, krever etikken alltid at vi bruker skjønn og reflekterer over våre egne vurderinger (Lingås, 2019; Kvalnes, 2014). Dersom du er interessert i profesjonsetikk kan du lære mer om det på Profesjonsetikk for pedagoger.
Jeg har også laget en PDF-versjon av retningslinjene som du kan laste ned her.

Innledning

Denne delen beskriver veilederens rolle som profesjonsutøver innen karriere- og sosialpedagogisk veiledning på ulike arenaer, som skole, NAV og voksenopplæring. Den vektlegger at arbeidet skal preges av profesjonalitet, etisk bevissthet og kontekstforståelse, og at retningslinjene skal bidra til trygghet for veisøker, støtte for veileder, og etisk samarbeid med andre faggrupper.
Innledning
  • Veiledere er fagpersoner med veiledningsfunksjon mot karrierevalg og sosial pedagogikk på alle nivåer i utdanningssystemet og andre veiledningsarenaer, slik som karrieresentre, voksenopplæring og NAV.
  • Veileders arbeid skal preges av profesjonalitet og god etikk, og følge de retningslinjer som er nedfelt i regelverk og instrukser.
  • Det er viktig at veileder og veisøker er bevisst på at veiledningen alltid vil være avhengig av tid, sted, veileders kompetanse og erfaring, de samfunnsmessige muligheter, lovmessige vilkår, økonomiske forhold osv.
  • De etiske retningslinjer har som målsetting å gi støtte og trygghet for veisøker, støtte for veileder i veiledningsarbeidet og støtte i samarbeidet mellom veileder og andre yrkesgrupper/etater.

Respekt

Respekt er grunnpilaren i all veiledning. Denne delen understreker anerkjennelsen av veisøkers egenverd, integritet og rett til selvbestemmelse. Veiledning skal stimulere til refleksjon og selvstendige valg, men også kunne utfordre veisøker på en etisk forsvarlig måte for å fremme utvikling og bedre beslutningsgrunnlag.
Respekt
  • Grunnlaget for all veiledning er respekt for veisøker og dens egenverd.
  • Veiledningen skal ta utgangspunkt i veisøkers integritet og rett til å ta egne valg.
  • Veileder må stimulere veisøker til selv å reflektere.
  • Den etisk forsvarlige veiledning vil ofte inneholde elementer av konfrontasjon og utfordringer for veisøker. Veileders respekt for veisøker må likevel ikke hindre at det fremføres synspunkter og perspektiver som kan være vanskelig for veisøker å bli konfrontert med.
  • Veiledningen har som mål å forbedre veisøkers beslutningsgrunnlag, å fremme egenaktivitet og selvstendige beslutninger på et velinformert grunnlag.

Uavhengighet

Veiledning skal være nøytral og fri for utenforliggende påvirkning, med veisøkers interesser i sentrum. Veilederen må samtidig ha forståelse for sosiale, kulturelle og personlige rammer som påvirker veisøker, og ta hensyn til disse i veiledningen.
Uavhengighet
  • Veiledningen skal være nøytral og ivareta veisøkers interesser. I alle deler av veiledningsprosessen er det viktig at det er veisøkers interesser som bli tilgodesett, og at veiledningen er uavhengig av utenforliggende hensyn.
  • Veileder bør ha kunnskap om personlige, sosiale og kulturelle rammer rundt den enkelte veisøker, og ta hensyn til disse i veiledningen.

Åpenhet og konfidensialitet

Denne delen handler om tydelige rammer, frivillighet og taushetsplikt. Veiledningen skal foregå innenfor klare grenser, og veisøker skal informeres om eventuelle lovpålagte opplysningsplikter (for eksempel til barnevern eller politi). Veilederen må også være åpen om eventuelle flere roller overfor veisøker, og sikre at bruk av materiell og ressurser er tydelig merket og etterprøvbart.
Åpenhet og konfidensialitet
  • I veiledningen skal man gjøre oppmerksom på de rammer og vilkår som veiledningen foregår under.
  • Veiledningssamtalen bør være frivillig og skal være taushetsbelagt.
  • Veileder kan ha opplysningsplikt i henhold til lov overfor foresatte eller myndigheter som sosialkontor/barnevern eller politi. I de tilfeller der veileder i henhold til lov har plikt til å gi opplysninger, må det nøye vurderes hvilke opplysninger som blir gitt.
  • Dersom veileder ivaretar andre funksjoner enn veiledning overfor veisøker, må det sikres at veisøker er klar over dette.
  • Ved bruk av veiledningsmateriell og nettressurser skal det alltid komme klart fram hvem som har utgitt dette.

Saklighet

Veiledning skal bygge på relevant, balansert og oppdatert informasjon. Veilederen har ansvar for å sikre at råd og informasjon er faglig fundert, og å henvise videre når egen kompetanse ikke er tilstrekkelig.
Saklighet
  • • Veileder skal gi saklig og allsidig informasjon. All informasjon til og veiledning av veisøkere skal være relevant og bygge på ajourført kunnskap. Når veileder ikke kan gi fullgod informasjon og veiledning selv, innhentes informasjon fra andre instanser.

Likeverd

Veiledningen skal fremme likeverd og ikke-diskriminering. Veilederen skal møte alle veisøkere med nøytralitet og respekt, uavhengig av sosial bakgrunn, kjønn, etnisitet, religion eller seksuell orientering.
Likeverd
  • Veiledning skal fremme likeverd. Veileder må utvise nøytralitet i forhold til veisøkers sosiale status, kjønn, etnisk bakgrunn, religion og seksuell legning.

Kvalitetssikring

God veiledning forutsetter formell kompetanse, faglig oppdatering og refleksjon over egen praksis. Denne delen fremhever behovet for tilstrekkelig tid, kunnskap om veisøkers situasjon, og samarbeid med relevante instanser. Kontinuerlig evaluering av praksis er nødvendig for å sikre kvalitet og etisk forsvarlighet.
Kvalitetssikring
  • Relevant utdanning.
  • Faglig oppdatering.
  • Kunnskap om veisøkers personlige og sosiale forhold.
  • Tilstrekkelig tidsressurs.
  • Samarbeid med interne og eksterne instanser når behovet tilsier det.
  • Kontinuerlig evaluering av egen praksis og resultatene av den.

Refleksjon i profesjonsfellesskapet

Hvordan kan dette temaet tas i bruk ved din skole eller barnehage? Reflekter gjerne sammen med kollegaer om hvordan perspektivene kan bidra til å utvikle praksis og skape et mer inkluderende læringsmiljø. Du kan dele siden med knappene under.
  • Har vi et bevisst forhold til etisk refleksjon i profesjonsfellesskapet?
  • Hvordan kan vi benytte etiske retningslinjer for veiledere i videreutviklingen av vår praksis?

Referanseliste

Kvalnes, Ø. (2014). Etikk for lærere. Universitetsforlaget

Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen: Etikk i arbeid (3. utg.). Universitetsforlaget

Lingås, L. G. (2019). Etikk for pedagoger (3. utg.). Gyldendal.

Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Opplæringslova. (2023). Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (LOV-2023-06-09-30). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30

 Rådgiverforum Norge. (2018). Etiske retningslinjer for veiledere. Rådgiverforum Norge. https://rf-n.no/index.php?pageID=120&page=etiske_retningslinjer_for_veiledere  

Utdanningsforbundet (2012). Lærerprofesjonens etiske plattform. Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/larerhverdagen/profesjonsetikk/larerprof_etiske_plattform_a4.pdf