etikk og digital dømmekraft

Hvordan kan vi som lærere sikre at elevene ikke bare utvikler digitale ferdigheter, men også bruker dem på en etisk og ansvarlig måte? Digital dømmekraft er mer enn bare teknisk kompetanse – det handler om å forstå og reflektere over teknologiens innvirkning på individ og samfunn. I denne videoforelesningen ser vi nærmere på hvordan etikk og digital dømmekraft henger sammen, og hvorfor det er avgjørende for både elever og lærere å utvikle en digital kompetanse som ivaretar verdighet, personvern og rettferdighet.
Publisert: 23.01.25
Digitaliseringen har forvandlet skolehverdagen, og digitale verktøy er nå en naturlig del av opplæringen. Men med denne utviklingen følger også ansvar. Læreren må ikke bare sørge for at elevene tilegner seg digitale ferdigheter, men også bidra til å utvikle deres evne til å reflektere over egen rolle i digitale miljøer. Dette er kjernen i digital dømmekraft, som defineres som evnen til å følge regler for personvern, vise hensyn til andre og bruke teknologi på en trygg, kritisk og kreativ måte.
I denne forelesningen vil vi utforske hvordan etikk og digital dømmekraft er knyttet til hverandre. Vi ser på lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, hvordan teknologi kan fremme læring og inkludering, og hvilke utfordringer som kan oppstå, som digital mobbing og digitalt utenforskap. Gjennom eksempler og refleksjon vil vi drøfte hvordan lærere kan være gode rollemodeller og ta initiativ til etisk refleksjon i et profesjonsfellesskap. Målet er å bygge en praksis som ikke bare er teknologisk oppdatert, men også etisk forankret.

Referanseliste

Engen, B. K. (2020). Innledning: Om forholdet mellom utdanning, digitalisering og sosial forandring. I B. K. Engen (Red.), Digitalisering, kompetanse og læring (s. 11–26). Gyldendal.
Engen, B. K., Giæver, T. H., & Mifsud, L. (2021). Om å utøve digital dømmekraft. I B. K. Engen, T. H. Giæver, & L. Mifsud (Red.), Digital dømmekraft (2. utg., s. 17–28). Gyldendal akademisk.
Erstad, O. (2010). Digital kompetanse i skolen (2. utg.). Universitetsforlaget.
Kelentrić, M., Helland, K., & Arstorp, A.-T. (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. https://www.udir.no/kvalitet-og-kompe...
Krumsvik, R. J. (2022). Klasseledelse i den digitale skolen (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del—Verdier og prinsipper for grunnopplæringen (Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon). Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/
Michaelsen, A. S. (2023). Det digitale klasserommet: Utnytt mulighetene! (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. https://www.udir.no/laring-og-trivsel...