Damsgaard, H. L. & Eftedal, C. I. (2014). ... men hvordan gjør vi det?: Tilpasset opplæring i videregående skole. Cappelen Damm akademisk.
Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2023). Læring gjennom praksis: En grunnbok i yrkesdidaktikk (3. utg.). Fagbokforlaget.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. . https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
NOU 2023:1. (2023). Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen: Et kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-1/id2961070/?ch=1
Opplæringslova. (2023). Lovom grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (LOV-2023-06-09-30).
Prop.57 L (2022-2023). Lov omgrunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova). Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/f50a3e82602c4dd9b7a6e8d558fb328f/nn-no/pdfs/prp202220230057000dddpdfs.pdf
Tangen, R. (2022). Elevenes stemmer i skolen: Elevkunnskap og skolelivskvalitet. Cappelen Damm akademisk.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being.American Psychologist, 55, 68-78. Hentet fra: https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SDT.pdf