I denne korte forelesningen om etikk i lærerprofesjonen får man en kort innføring i fagfeltet. Dette er et godt grunnlag for det videre arbeidet med etikk i profesjonsutøvelsen, og hvorfor etikk er et sentralt tema for lærerprofesjonen generelt. Etisk kompetanse er en av kjerneelementene i lærerens yrkesutøvelse, og er en sentral del av yrkesutøvelsen og kvaliteten på den pedagogiske praksisen. Hattie (2009) viser jo grunnleggende til at det er kvaliteten på lærerne som er det viktigste for elevenes læring.
I denne korte forelesningen om etikk i lærerprofesjonen får man en kort innføring i fagfeltet. Dette er et godt grunnlag for det videre arbeidet med etikk i profesjonsutøvelsen, og hvorfor etikk er et sentralt tema for lærerprofesjonen generelt. Etisk kompetanse er en av kjerneelementene i lærerens yrkesutøvelse, og er en sentral del av yrkesutøvelsen og kvaliteten på den pedagogiske praksisen. Hattie (2009) viser jo grunnleggende til at det er kvaliteten på lærerne som er det viktigste for elevenes læring.
Etikkens kjerne i dag er å reflektere over vanskelige valg – på grunnlag av verdier. Verdier er mål, ideal og prioriteringer som kommer til uttrykk gjennom det vi snakker om eller det vi gjør. Våre verdier, holdninger og handlinger påvirker dem vi arbeider for og med. Etikken oppstår i møte med andre, og det er vår respons på dette møtet som gjenspeiler våre verdier. I videoen under får du høre om hvordan verdier henger sammen med etikken og med de praktiske valgene og handlingene vi gjør i profesjonsutøvelsen og i hverdagen. Under videoforelesningen er det noen refleksjonsspørsmål man skal diskutere.
Etiske perspektiver på digitalisering i skolen
Lærere står overformange valg knyttet til bruk av teknologi, fra hvilke digitale plattformer som brukes til hvilke data som samles inn om elever. Lærere må derfor reflektere over hvilke konsekvenser teknologien har for elevenes læring og trivsel, samt hvordan teknologien påvirker maktforholdene i klasserommet. Læreren må også reflektere over etiske og juridiske problemstillinger som oppstår ved bruk av læringsanalyse og kunstig intelligens. Teknologi aldri er helt nøytralutfordrer moderne antakelser og understreker behovet for etisk refleksjon og ansvarlig teknologisk utvikling (Engen,2020; Aagaard, 2024).
Etikk i lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse
I «Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)» kan du lese under kompetanseområdet "etikk" (Kelentrić et al., 2024).
"En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer har innsikt i gjeldende regelverk og etiske problemstillinger knyttet til digital dannelse og demokratisk deltakelse i samfunnet. Læreren bidrar til å utvikle elevenes digitale medborgerskap, forståelse og evne til å handle i tråd med dette. Læreren bidrar til å skape et digitalt læringsmiljø som er trygt og godt for alle."
(Kelentrić et al., 2024)
Læringsutbytte for kompetanseområdet
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Læreren:
Læreren:
Læreren:
kjenner til retningslinjer om informasjonssikkerhet og personvern
har kunnskap om kjennetegn, handlingsmuligheter og -plikter ved digitale krenkelser og uønskede hendelser på nett
kan reflektere over etiske og juridiske problemstillinger ved bruk av læringsanalyse og kunstig intelligens
kan anvende og undervise i regler om personvern, datasikkerhet, opphavsrett og kildekritikk
kan utvise god dømmekraft i digitale omgivelser basert på skolens verdigrunnlag og samfunnets etiske normer
kan utvikle og administrere egen digital identitet
kan bidra til elevenes utvikling av digital dømmekraft
kan ta initiativ til, og delta i etisk refleksjon om digitale medier i et profesjonsfelleska
(Kelentrić et al., 2024)
Lærernes profesjonsfaglige digitale komeptanse
Anbefalt litteratur
Kelentrić, M., Helland, K. & Arstorp, A.-T. (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), Utdanningsdirektoratet. Hentet fra: https://www.udir.no/contentassets/c3734689561a407cb4de329f5966233d/24-06-03-pfdk-rammeverk-2.0.pdf
Referanseliste
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Hesselberg, F. & Tetzchner, S. von (2016). Pedagogisk-psykologisk arbeid. Gyldendal. Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2023). Læring gjennom praksis: En grunnbok i yrkesdidaktikk (3. utg.). Fagbokforlaget. Kelentrić, M., Helland, K. & Arstorp, A.-T. (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), Utdanningsdirektoratet. Hentet fra: https://www.udir.no/contentassets/c3734689561a407cb4de329f5966233d/24-06-03-pfdk-rammeverk-2.0.pdf Kversøy, K. S. & Alhassan, A.-R., K (2021). Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni perspektiver (3. utg.). Fagbokforlaget Lassen, L. M. (2014). Rådgivning: Kunsten å hjelpe (2. utg.). Universitetsforlaget. Lingås, L. G. (2014). Etikk for pedagoger. Gyldendal Akademisk Mosvold, R., & Ohnstad, F. (2016). Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100, (26-36). https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-04Links to an external site. Utdanningsforbundet (2012). Lærerprofesjonens etiske plattform. Hentet fra: https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/larerhverdagen/profesjonsetikk/larerprof_etiske_plattform_a4.pdfLinks to an external site. Vedeler, L., Klokkersvold, E. & Johannessen, E. (2010). Rådgivning; Tradisjoner, teoretiske perspektiver og praksis. (3. Utg.). Gyldendal Akademisk.