Digitale verktøy og pedagogisk utviklingsarbeid

Publisert: 12.11.24
Pedagogisk utviklingsarbeid er en systematisk og målrettet prosess som har som formål å forbedre og utvikle pedagogisk praksis i skolen. Pedagogisk utviklingsarbeid kan omfatte alt fra utvikling av undervisningsmetoder og læreplaner til evaluering av læringsresultater og utvikling av pedagogisk programmer. En viktig del av pedagogisk utviklingsarbeid er å identifisere behovene til elevene og tilpasse undervisningen deretter.
Utviklingsarbeid i profesjonsfellesskap med fokus på det digitale bør ses i lys av øvrig kvalitetsarbeid i profesjonsfellesskapet og på skolen generelt. Kollektiv satsing på digital kompetanse står ikke i kontrast til annet utviklingsarbeid som foregår i skolen. Det vil si at man utnytter de eksisterende strukturene samt de støttefunksjonene man har tilgang på. Pedagogisk bruk av digitale verktøy og digital kompetanse er et område som berøres av stor utvikling, og som stadig må fornyes. Skolens utviklingsarbeid, lærernes samarbeid og holdninger til fornying er derfor sentralt for utvikle og forbedre skolens og lærerne praksis, samt elevenes læring.
I fagfornyelsens overordnede del (Kunnskapsdepartementet, 2017) brukes betegnelsen profesjonsfaglig fellesskap for å understreke den kollektive dimensjonen ved utviklings- og pedagogisk systemarbeid
"Skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis."
(Kunnskapsdepartementet , 2017)

Endring og utvikling i lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse

I «Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)» kan du lese under kompetanseområdet "endring og utvikling" (Kelentrić et al., 2024).
"En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer er bevisst på at utvikling og utøving av digital kompetanse er en livslang prosess som er dynamisk, situert og fleksibel. Læreren utvikler egen omstillingsevne, driver utviklingsarbeid og diskuterer utfallet av endringer i profesjonsfelleskapet."
(Kelentrić et al., 2024)

Læringsutbytte for kompetanseområdet

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse

Læreren:

Læreren:

Læreren:

  • kjenner til relevant forskning og utviklingsarbeid om bruk av digitale ressurser i undervisning og vurdering
  • forstår hvordan kunstig intelligens utfordrer lærerens og skolens rolle
  • holder seg orientert i nasjonale styringsdokumenter og gjeldende regelverk om læring og undervisning i digitale omgivelser
  • kan bidra til lokalt arbeid med læreplaner i samsvar med ny kunnskap om digital utvikling i samfunnet
  • kan reflektere over betydningen digitale ressurser, læringsaktiviteter og uttrykksformer har for egen profesjonsutøvelse
  • kan overføre eksisterende kompetanser til nye digitale omgivelser, teknologier og situasjoner
  • kan selvstendig videreutvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan delta i utvikling av lokale rammer knyttet til undervisning i digitale omgivelser
(Kelentrić et al., 2024)

Lærernes profesjonsfaglige digitale komeptanse

Anbefalt litteratur
Kelentrić, M., Helland, K. & Arstorp, A.-T.  (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), Utdanningsdirektoratet. Hentet fra: https://www.udir.no/contentassets/c3734689561a407cb4de329f5966233d/24-06-03-pfdk-rammeverk-2.0.pdf

Referanseliste

Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2020). Læring gjennom praksis - en grunnbok i yrkesdidaktikk (2. utg.). Pedlex, Vigemostad & Bjørke AS.
Fasting, R. B. (2018). Kultur for endring og organisasjonsutvikling. I R. B. Fasting (Red.), Pedagogisk systemarbeid: Endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og PP-tjenesten (s. 45-61). Cappelen damm akademisk.
Fasting, R. B. & Sundar, P. R. (2018). PP-tjenesten og kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen. I R. B. Fasting (Red.), Pedagogisk systemarbeid: Endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og PP-tjenesten (s. 27-44). Cappelen damm akademisk.
Kelentrić, M., Helland, K. & Arstorp, A.-T.  (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), Utdanningsdirektoratet. Hentet fra: https://www.udir.no/contentassets/c3734689561a407cb4de329f5966233d/24-06-03-pfdk-rammeverk-2.0.pdf
Krumsvik, R. J. (2022). Klasseledelse i den digitale skolen (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/Links to an external site.
Mitchell, D. & Sutherland, D. (2020). What really works in special and inclusive education: Using evidence-based teaching strategies (3. utg.). Routledge.
Nordahl, T. & Overland, T. (2021). Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer: Høyt læringsutbytte for alle elever. Gyldendal.