digitale didaktiske tilnærminger

Lærerens didaktikk er selve kjernen i undervisningen, men denne utfordres stadig av den økende digitaliseringen i opplæringen. Pedagogisk bruk av teknologi er ikke lenger et supplement, men en integrert del av undervisningen – noe som krever en helhetlig tilnærming til planlegging, tilrettelegging og klasseledelse. Når teknologi ses i sammenheng med didaktiske prinsipper, får læreren bedre forutsetninger for å støtte elevene i å utvikle både digital- og yrkesfaglig kompetanse.
Publisert: 14.12.2024
Oppdatert: 03.12.2025
Tid: 120 min
Didaktikk kan defineres som
«Praktisk-teoretisk planlegging, gjennomføring, vurdering og kritisk analyse av undervisning og læring».
(Hiim & Hippe, 1998, s. 9)
Før vi ser på didaktikk generelt presenteres en digital-didaktisk modell som kan være fint å ha som utgangpunkt for de påfølgende videoene.
For å kunne oppfylle sin rolle i morderne fag- og yrkesopplæring er det avgjørende at elever/lærlinger og lærere/instruktører er bevisste på hva, hvordan og hvorfor de gjør som de gjør i læringsarbeidet. Noe som krever økt elev- og lærlingmedvirkning, og alle involverte i læringsprosessen må ta ansvar for sitt arbeid og egen læring. Dette innebærer at elever og lærlinger også må ha en viss grad av didaktisk kompetanse (Haaland & Nilsen, 2023). I forelesningen under kan du lære mer om didaktikk og hvordan det henger sammen med digitale verktøy i opplæringen.

Digital didaktikk

Som nevnt i de Krumsvik argumenterer for at vi trenger et didaktikkbegrep som er mer orientert mot det å lese eller og forstå det digitale terrenget lærere og læringsmiljøer bevege seg i i dagens skole og opplæring. I videoen under går vi grundigere inn på temaet om digital didaktikk.
Les mer om den didaktiske relasjonsmodellen til Bjørndal og Lieberg (1978) på NDLA, dersom du ønsker å fordype deg i temaet ytterligere.
Anbefalt litteratur

Gilje, Ø. (2023). Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen (2. utg). Fagbokforlaget. Kap. 3

Pedagogikk og fagdidaktikk

Som du husker fra første semester er "Pedagogikk og fagdidaktikk" en del av "Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)". Men kanskje kan det være fint å repetere for noen. Du kan også lese mer om dette temaet i kapittel 1.2 Tilpasset opplæring (DTK6100).
«En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer forstår hvordan digitale omgivelser både utfordrer og påvirker undervisningen. Med utgangspunkt i dette integrerer læreren digitale ressurser i planlegging, organisering, gjennomføring og evaluering av undervisningen».
(Kelentrić et al., 2024)

Læringsutbytte for kompetanseområdet

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse

Læreren:

Læreren:

Læreren:

  • forstår sammenhengen mellom mål og elevenes forutsetninger for læring i digitale omgivelser
  • har et bredt repertoar av arbeidsmetoder i digitale omgivelser
  • kan kritisk vurdere, velge og integrere digitale ressurser
  • kan designe og utvikle egne digitale læremidler og nettbaserte undervisningsopplegg
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning og læring i digitale omgivelser
  • kan kritisk vurdere og dra nytte av kunstig intelligens, læringsanalyse og adaptive læremidler
  • kan bruke digitale ressurser til å fremme den enkelte elevs læringslyst, medvirkning og motivasjon
(Kelentrić et al., 2024)

Refleksjon i profesjonsfellesskapet

Hvordan kan dette temaet tas i bruk ved din skole? Reflekter gjerne sammen med kollegaer om hvordan perspektivene kan bidra til å utvikle praksis og skape et mer inkluderende læringsmiljø. Du kan dele siden med knappene under.
  • På hvilke måter utfordrer digitaliseringen våre etablerte didaktiske valg, og hvordan kan vi som profesjonsfellesskap støtte hverandre i å utvikle en felles digital didaktisk praksis?
  • Hvordan forholder vi oss til de teknologiske, pedagogiske, sosiokulturelle og etiske utfordringene som oppstår når digitale verktøy tas i bruk i verksted og klasserom?

Referanseliste

Bjørndal, B. & Lieberg, S. (1978). Nye veier i didaktikken?: En  innføring i didaktiske emner og begreper. Aschehoug.Gilje, Ø. (2023). Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen (2. utg.). Fagbokforlaget.

Gilje, Ø. (2023). Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen (2. utg.). Fagbokforlaget.

Grepperud, G. (2022). Som å koke suppe på en spiker: En kritisk, didaktisk refleksjon om teknologi og læringseffekter. UiT Norges arktiske universitet.

Harris, J. & Hofer, M. (2009). Grounded tech integration: an effective approach based on content, pedagogy, and teacher planning. Learning & Leading with Technology, 37(2), 22.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.

Hiim, H. & Hippe, E. (2022). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (4. utg.). Gyldendal.Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2023). Læring gjennom praksis: En grunnbok i yrkesdidaktikk (3. utg.). Fagbokforlaget.

Kelentrić, M., Helland, K. & Arstorp, A.-T.  (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), Utdanningsdirektoratet. Hentet fra: https://www.udir.no/contentassets/c3734689561a407cb4de329f5966233d/24-06-03-pfdk-rammeverk-2.0.pdf

Krumsvik, R. J. (2020). Digital didaktikk og digital kompetanse for lærerstudenter. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi (2. utg., s. 643-682). Fagbokforlaget.

Krumsvik, R. J. (2022). Klasseledelse i den digitale skolen (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Krumsvik, R. J., Egelandsdal, K., Sarastuen, N. K., Jones, L. Ø. & Eikeland, O. J. (2013). Sammenhengen mellom IKT-bruk og læringsutbytte (SMIL) i videregående opplæring: Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og (intendert, subjektivt, og objektivt) læringsutbytte i videregående opplæring? (9788299880824). KS.

Krumsvik, R. J. & Jones, L. Ø. (2015). Klasseleiing i teknologirike klasserom i vidaregåande opplæring: Rogalandsstudien. Norsklæraren, 39(3). https://static1.squarespace.com/static/5d00b418d9cad80001fc3882/t/5d68e2b09b586700018ae3c5/1567154865480/NL3-15_krumsvik-jones.pdf

Koehler, M. J., Mishra, P. & Cain, W. (2013). What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of education (Boston, Mass.), 193(3), 13-19. https://doi.org/10.1177/002205741319300303

Pettersen, R. C. (2017). Problembasert læring for studenter og lærere: Introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer (3. utg.). Universitetsforlaget.

Ramlo, S. H., Hatlevik, O. E. & Utvær, B. K. (2022). Didaktisk bruk av MOOC som digital læringsressurs innenfor yrkesfaglærerutdanningen. I B. K. Utvær, E. B. Morud, K. H. Hansen, K. L. Rokkones & K. Firing (Red.), Å bygge broer: Samarbeid på tvers i yrkesfag (s. 72-89). Universitetsforlaget.